Ce alegem? Fructul întreg sau sucul de fructe??

Oare consumul de sucuri este benefic pentru organismul nostru?

Mă refer desigur la sucurile naturale cu o concentrație de 100% fructe obținute în casă și nu la băuturile răcoritoare din comerț care au adaosuri de conservanți și alți aditivi alimentari.

Multe persoane consumă sucurile de fructe și legume în detrimentul legumelor și fructelor întregi, deoarece sunt considerate sănătoase și reprezintă un  mod rapid de a crește aportul de vitamine, minerale și antioxidanți, dar aceste sucuri au impact asupra cantitații de glucide din sânge.

Metoda cea mai sănătoasă de obținere a sucurilor este prin presare la rece  cu ajutorul unui storcator sau presă  unde fibrele sunt reținute. După cum știm avem nevoie de o cantitate mare de legume sau fructe doar pentru un pahar de suc  și de aceea mulți consideră sucul sănătos.

Daca respectăm indicațiile din piramida alimentației sănătoase ar trebui să consumăm  5 porții de legume și fructe pe zi , iar sucurile par o soluție perfectă pentru a diversifica meniul, mai ales în anotimpul cald când fresh-urile sunt la mare căutare.

Teoretic  în sucul pe care l-am obținut rămâne  echivalentul nutrițional al cantității de legume și fructe folosite, dar și cantitaea de zahăr. Fibrele care, în mod normal, ar încetini absorbția de zaharuri sunt îndepartate în mare măsură și astfel glucidele vor fi mai ușor absorbite în fluxul sangvin.

Daca  suferim  de obezitate sau suprapondere, tensiune arterială crescută, diabet,  sau un nivel ridicat de colesterol, este nevoie de foarte multă atenție la ce sucuri consumăm, la momentul în care sunt consumate, dar și la cantitatea de zahararuri care este ingerată.

healthiest-foods-for-weight-loss-diet-juice.jpg.pagespeed.ce._HEZiBC4fy

Din păcate receptorii de glucoză nu pot face diferența între zaharurile din sucurile naturale sau cele din comerț, din acest motiv este clar că un consum mare de sucuri ce conțin diferite fructe și legume pot duce la o creștere periculoasă  a nivelului de glucoză din sânge.

Un pahar de suc (250 ml) reprezintă o  porţie din cele 5 porţii de fructe şi legume pe care ar trebui să le consumăm zilnic. Un suc proaspăt furnizează direct organismului substanţele nutritive, în decurs de câteva minute, fără a fi necesar ca acestea să fie digerate, ca în cazul fructelor şi legumelor întregi, așadar și cantitatea de zahăr conținută va fi absorbită la fel de repede și va duce la o creștere rapidă a glicemiei. Chiar dacă sucul este o sursa excelentă de antioxidanti, el nu reprezintă pe termen lung o varianta bună într-o nutriție echilibrată pentru ca are o cantitate scazută de fibre. Sucurile de fructe și legume nu trebuie să înlocuiască o masă.

Chiar dacă sucul de portocale este cunoscut drept una din cele mai sănătoase băuturi, plin de vitamine şi minerale esenţiale, totuși, consumat în cantităţi mari este nociv şi este inclus  pe lista alimentelor responsabile de obezitate. Acesta se pare că afectează inclusiv smalţul dentar.

Un  pahar de 250 ml de suc de portocale conține 6 linguriţe de zahar de aceea trebuie o atenție sporită când se consumă deoarece, daca este băut zilnic zahărul din suc crește riscul de obezitate cu 60%. Zahărul din fructe nu poate fi procesat când este în cantitate mare decât în ficat și excesul de fructoză provoacă depuneri de grăsimi  care la rândul lor contribuie la rezistenţa la insulină,  influiențând astfel diabetul zaharat, obezitate abdominală  şi Sindromul metabolic .

index

Cantitatea de minerale și antioxidanți ingerate nu compensează cantitatea mare de zahăr din sucuri, iar senzația de sațietate nu este prezentă în momentul consumului, deoarece organismul nu este capabil să considere lichidele ca fiind alimente de sine stătătoare.

Pentru a maximiza beneficiile consumului  de sucuri și a minimiza dezavantajele este important:

  • să se consume o cantitate moderată de sucuri din fructe (fie ele și 100% naturale)
  • sucurile să fie consumate împreună cu alte grupe de alimente, care să conțină fibre , proteine și lipide sănătoase,  care vor scădea gradul de absorbție al glucidelor din băutura
  • este recomandat ca sucurile să fie consumate în timpul sau după exercițiile fizice, deoarece este puțin probabil să apară o hiperglicemie

Exista nenumarate studii care demonstrează faptul că un consum regulat de fructe și legume întregi ajută la prevenirea apariției unor bolilor, însă studii care să arate că sucul obținut din acestea are același efect nu prea există.

Concluzia este că atât fructele cât și legumele ar trebui consumate de preferință întregi !

11169740_890536447675286_7424533206289380660_o

Alexandra Damoc

Nutritionist Dietetician

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *