Vitamina D

Vitamina D este una din cele 4 vitamine liposolubile cu multiple roluri în organismal uman. Considerată un pro-hormon și nu o vitamină, aceasta este cunoscută ca fiind esențială pentru sănătatea oaselor (stimuleaza creșterea numărului și funcției osteoclastelor, mobilizează calciu și fosforul din os, favorizează transportul activ al calciului din osteocite în lichidul extracelular), dar există și studii recente care au arătat că are și alte roluri cum ar fi combaterea răcelilor și lupta cu depresia.

O veste bună este ca majoritatea oamenilor pot sintetiza o cantitate suficientă de vitamina D. Problema apare când nu ne expunem suficient la soare sau când patologiile existente influențează absorbția acestei vitamine astfel incât nu se mai atinge necesarul zilnic.

vitamina-D-e1462562069525

Se estimează că expunerea la soare timp de 5-10 minute, de 2-3 ori pe săptămână este suficientă pentru ca organismul sa producă vitamină D, dar în timpul iernii depozitele pot scădea la jumătate.

Vitaminele D cuprind mai mulți compuși sterolici, dar din punct de vedere fiziologic numai doi prezintă importanță pentru om: vitamina D2 (ergocalciferol) din regnul vegetal și vitamina D3 (colecalciferol) de origine animală exogenă, dar și de origine endogenă.

Vitamina D, cunoscuta ca si vitamina soarelui, este produsa de catre corp prin expunerea la soare din 7-dehidrocolesterol, care în piele sub actiunea razelor ultraviolete se transforma în vitamina D3 (colecalciferol). Aceasta este transportată la ficat legată de o globulină specifică fixatoare de vitamină D (DBP). La nivel hepatic este activată printr-o primă hidroxilare, rezultand 25-hidroxicolecalciferol, iar la nivel renal, sub acțiunea 1-alfa hidroxilazei se formează 1,25 dihidroxicolecalciferol (calcitriol).

Vitamina D are un rol foarte important pentru reglarea echilibrului fosfo-calcic, menținerea sănătații oaselor și dinților, în absorbția calciului din tubul digestiv și pentru recuperarea calciului eliminat pe cale renală. De asemenea are efect protector împotriva apariției cancerului, diabetului zaharat de tip 1 și sclerozei multiple.

Deficiența de vitamina D este întâlnită în special la vârstnici, sugari, la persoanele cu pielea închisă la culoare și la populațiile care trăiesc la latitudini mai mari sau care se expun puțin la soare. Sunt studii recente care sugerează că până la 50% dintre adulții și copiii din întreaga lume suferă de deficit de vitamină D. Deficienta de vitamina D a fost observată la până la 80% dintre pacienții cu fractură de șold.

Metabolismul vitaminei D poate fi afectat de unele medicamente, inclusiv barbituricele, Fenobarbitalul, Dilantin, Izoniazida și medicamente hipolipemiante (statine).

O serie de studii au aratat o relatie inversă între concentrațiile sanguine de vitamină D din organism și riscul apariției diabetului zaharat de tip 2.

Nivelul scăzut de vitamină D a fost asociat cu un risc mai mare pentru apariția bolilor copilariei (atopice) și boli alergice, incluzând astmul și dermatita atopică. Vitamina D poate spori efectele anti-inflamatorii ale glucocorticoizilor.

De asemenea sugarii care au primit 2000 UI/ zi de vitamină D au avut un risc de 88% mai mic de a dezvolta diabet zaharat de tip 1. Copiii care au primit 1.200 UI de vitamina D pe zi, timp de 4 luni, în timpul iernii, au avut o scadere a riscului de infectare cu gripa A.

Vitamina D este extrem de importantă pentru reglarea creșterii celulare și pentru comunicarea intracelulară. Unele studii referitoare la acțiunea calcitriolului (forma activa a vitaminei-hormon D) sugerează că acesta poate reduce progresia cancerului prin încetinirea creșterii și dezvoltării de noi vase de sange în țesuturile canceroase, în creștere morții celulelor canceroase și prin reducerea proliferării celulare și a metastazelor.

Cele mai bune surse exogene de vitamina D sunt: somonul, macroul, tonul, untura de peste, sardinele, untul, ficatul de vită, frisca, lactatele, galbenusul de ou, nucile, ciupercile.

În mod normal, toate aceste surse alimentare de vitamina D se regăsesc în meniul uzual al fiecărui individ, dar pentru a beneficia de un aport echilibrat de macro și micro nutrienți putem apela la un Nutriționist pentru a primi cele  mai bune răspunsuri.

 

irina

 

 

 

 

 

Nutritionist Dietetician

Irina Mihaela Ghercă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *